יום רביעי, 21 ביולי 2021

בני נוער - שכר עבודה

ככל עובד, נערים עובדים זכאים לשכר בעד כל תקופת העבודה, לרבות: תקופת ההכשרה לתפקיד המיועד להם, תקופת ניסיון, השתלמות, וכל זמן אחר שבו הם נדרש להימצא במקום העבודה או במקום אחר לפי הוראות המעסיק.

גם יתר ההוראות שנקבעו לגבי עובדים בוגרים בנושא שכר עבודה, חלות גם על בני הנוער, בכפוף לכללים מיוחדים שנקבעו לגבי בני הנוער. 

שכר מינימום

כל עובד זכאי לשכר בסיסי שאינו נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק והמתעדכן מעת לעת.

כל מעסיק, לרבות קבלן כח אדם, חייב לשלם לעובדיו שכר שאינו נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק, גם אם העובדים מוכנים להסתפק בשכר נמוך יותר.

שכר מינימום לבני נוער עובדים ולחניכים:

על המעסיק חלה חובה לשלם לנערים ולחניכים שכר שאינו נמוך משכר המינימום החל על העסקת בני נוער, בעד משרה מלאה, כלומר: 40 שעות עבודה שבועיות, או 173 שעות עבודה בחודש, או חלק יחסי משכר המינימום, לנער שלא מועסק במשרה מלאה, בהתאם לחלקיות משרתו.

תשלום השכר

החייב בתשלום השכר לעובדים:

החייב בתשלום השכר לעובדים הוא מעסיקם. כאשר מדובר בעובד המועסק על ידי קבלן כח אדם, החובה לתשלום השכר חלה על קבלן כח האדם, ובנסיבות מסוימות גם על המעסיק בפועל. הכללים החלים לעניין זה חלים על עובדים בוגרים, חלים גם על העסקת בני נוער.

המועד לתשלום השכר:

על המעסיק לשלם את שכר העבודה לנער עובד במועד הקבוע בחוק. אי תשלום השכר המגיע לעובדים במועד עשוי להיחשב כהלנת שכר

תלוש שכר

​על המעסיק לתת לעובדים תלוש שכר ולפרט בו את כל רכיבי השכר ששולם לעובדים, וכן ניכויים שנוכו מהשכר.

ניכויים משכר העבודה

ככלל – אין לנכות משכרו של עובד אלא סכומים שהותרו בניכוי לפי הוראות החוק, הכוללים:

  1. ניכויי חובה – כלומר, סכומים שקיימת חובה לנכותם מהשכר 
  2. ניכויי רשות – כלומר סכומים המותרים בניכוי מהשכר

לפירוט בנושא סכומים שחובה לנכותם משכר עובד וכן סכומים שמותר לנכות משכר העובד, לחצו כאן.

הוראות מיוחדות בנושא ניכויים מהשכר לגבי בני נוער עובדים:

1. איסור ניכוי בשל היעדרות בשעות לימוד – על פי הוראות החוק, אין לנכות משכרם של נערים שנעדרו מהעבודה לצורך לימודים בשיעורי ערב, במוסד להשתלמות נוער עובד שאושר על ידי שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. בנסיבות בהן הודיע המוסד למעסיק בכתב שהנער או הנערה לא ביקרו בשיעור מסויים, ניתן לנכות מהשכר את השכר בעד שעות ההיעדרות לצורך אותו שיעור ערב. 

2. דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות – מי שטרם מלאו לו 18 שנים פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. לפיכך אין לנכות דמי ביטוח אלה משכרם של בני נוער עובדים. יחד עם זאת, המעסיק חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי עבור בני נוער המועסקים על ידו, אף אם טרם מלאו להם 18 שנים. מידע נוסף בנושא זה באתר המוסד לביטוח לאומי.

3. מס הכנסה – גם בני נוער עובדים חייבים בתשלום מס הכנסה משכרם. יחד עם זאת, בני נוער עד גיל 18, זכאים לזיכוי ממס (נקודת זיכוי) בשל גילם. מידע נוסף בנושא זה, באתר רשות המסים.

4. הפרשות לפנסיה – החובה לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני, לא חלה לגבי בני נוער עובדים, אלא  רק לגבי עובד שמלאו לו 21 ועל עובדת שמלאו לה 20.

עוד מאמרים בנושא…

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה