יום שלישי, 21 בספטמבר 2021

אכיפת חוקי עבודה

למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים סמכויות לאכיפה מינהלית ולאכיפה פלילית של ההוראות שבחוקי העבודה וכן לאכיפה אזרחית של הוראות שבחקיקת השוויון הזדמנויות ושל ההוראות שבחוק עובדים זרים.

סמכויות אכיפה
אכיפה אזרחית
אכיפה מינהלית
אכיפה פלילית
אכיפה באמצעות הסדרה של חוקי העבודה
סמכויות אכיפה

אכיפת ההוראות שבחוקי העבודה, נועדה להסדיר את שוק העבודה, להקטין את שכיחות הפרתן של הוראות אלה, לתמרץ מעסיקים לקיים את החובות המוטלות עליהם כלפי עובדיהם, להגן על זכויות העובד ולהבטיח את מימושן.

למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים סמכויות לאכיפה מינהלית​ ולאכיפה פלילית של ההוראות שבחוקי העבודה וכן לאכיפה אזרחית​ של הוראות שבחקיקת השוויון הזדמנויות ושל ההוראות שבחוק עובדים זרים. 

המשרד פועל ליצירת הליכי אכיפה סדורים, המגשימים את מטרות החוק בדבר שמירת זכויות העובדים מצד אחד, והענקת יחס הוגן למעסיקים, מאידך. לשם כך, נקבעו נהלים והנחיות, היוצרים מדיניות אכיפה כוללת. הליכי האכיפה האמורים, מונחים בחלקם על ידי הוראות החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, או דברי ההסבר להצעת החוק האמור.

כך לדוגמא: הואיל ודרך המלך לאכיפת זכויות העובדים, היא הליך האכיפה המינהלי, נקבע נוהל הקובע כללים בדבר ניתוב תלונות להליכים באפיק הפלילי במקרים המתאימים והמחייבים זאת. עוד נקבעו בנוהל, לפי הוראות החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, הנסיבות בהן תומצא, בהליך האכיפה המינהלי, התראה מינהלית במקום עיצום כספי. כמו כן, הוכן נוהל, הקובע סדרי עדיפויות בדבר האכיפה של ההוראות שבחוקי העבודה השונים.

אכיפה אזרחית

​סמכות לנקוט בהליכים לאכיפה אזרחית נתונה לממונים על שני תחומים, במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים:

1. נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה

נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה שבמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ממונה, בין היתר, על העמקת והגברת האכיפה האזרחית בנושא שוויון ההזדמנויות בשוק העבודה. 

הנציבות, שהוקמה לפי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, מוסמכת לטפל בכל חשד להפליה במקום עבודה, להורות בצו על קבלת נתונים ממעסיק, להתערב, ברשות בית הדין לעבודה או בית משפט מוסמך אחר, בהליך המתקיים בפניו, בנושא שבתחום תפקידה, וכן להגיש תביעה, בקשר להפרת הוראות החוק האמור, בשמה, או כמי שמייצגת בתביעה את העובד או דורש העבודה. למידע בנושא איסור הפליה בין דורשי עבודה, לחצו כאן.

מידע נוסף, באתר נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.

הנציבות מוסמכת לפעול גם בנסיבות בהן הופרו הוראות חוקים נוספים, שעניינם שוויון בתחום יחסי העבודה, המפורטים בחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, בסעיף 20א(א) וכן בתוספת לחוק. ​

2. הממונה על זכויות עובדים זרים

הממונה על זכויות עובדים זרים שבמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוסמכת, בין היתר, לפעול כלפי מעסיק, מעסיק בפועל, לשכה פרטית, קבלן כח אדם וספק שירות, לאכיפת זכויות עובדים זרים​ לפי חוקי העבודה.

הממונה על זכויות עובדים זרים, שמונתה לפי חוק עובדים זרים, מוסמכת לטפל בכל חשד לפגיעה בזכויות העובד הזר במקום העבודה, להורות על קבלת נתונים, להתערב, ברשות בית הדין לעבודה או בית משפט מוסמך אחר, בהליך המתקיים בפניו, בנושא שבתחום תפקידה, וכן להגיש תביעה, בקשר להפרת זכויותיו של עובד זר, בשמה, או כמי שמייצגת בתביעה את העובד. 

נציבות שיוויון הזדמנויות בעבודה והממונה על עובדים זרים, נוקטים בהליכי אכיפה, במקרים המתאמים ובהתאם לסדרי עדיפויות. 

זכויות העובד באתר זה הן זכויות המינימום לפי החוק בלבד. ייתכן ויש לך זכויות נוספות: 1) מכוח הסכם קיבוצי או צו הרחבה – החל על הענף או מקום העבודה; 2) מכוח ההסכם האישי שבינך לבין מעסיקך. לייעוץ אם חל עליך הסכם קיבוצי ענפי או מפעלי – ניתן לפנות ליחידה ליחסי עבודה. לידיעתך – דף מידע זה מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.
אכיפה מינהלית

הודעה למעסיקים – מצב חירום בשל נגיף הקורונה

במסגרת תקנות שעת חירום (נגיף קורונה החדש) (הארכת מודע ודחיית מועדים), התש”ף – 2020 מיום 25.3.2020 נקבעה הוראה לעניין דחיית מועדים הקשורים להליך הטלת עיצום כספי וגבייתו והחלים מיום  25.3.20 עד ליום 25.6.20 בשלושה חודשים מהמועד המקורי. 
כך למשל, אם מועד שלהלן אמור היה לחול ביום 1.4.2020, מועד זה יידחה ב- 3 חודשים ממועד זה ויחול ביום 1.7.2020.

שימו לב! בניגוד לפרסום בהודעה מיום 27.4.2020, התקופה הקובעת היא כאמור מיום 25.3.20 ל- 26.6.20 ולא 10.5.20-10.3.20, כפי שפורסם בטעות.

בהתאם לכך, המועדים המפורטים להלן  אשר חלים בתקופה שמיום 25.3.20 ועד ליום 25.6.20 יידחו ב-3 חודשים מהמועד המקורי:
א. המועד האחרון שבו רשאי הממונה לפי החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה, תשע”ב-2011 (להלן – הממונה) למסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי
ב. המועד האחרון שבו רשאי מפר לטעון את טענותיו לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו
ג. המועד האחרון להחלטת הממונה בדבר הטלת עיצום כספי, או למסירת דרישת תשלום
ד. המועד האחרון שבו רשאי המפר לפנות לממונה בבקשה לביטול התראה מינהלית
ה. המועד האחרון לתשלום העיצום הכספי, ואם התשלום של העיצום הכספי חולק לתשלומים – לתשלום חלק ממנו.

יצוין כי בימים אלו מקודמת בכנסת הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים (כהונות, סמכות, אישורים רגולטוריים ועיצומים כספיים) (הוראת שעה – נגיף קורונה החדש), התש”ף-2020, במסגרתה מוצע לקבוע הוראה מקבילה להוראת התקש”ח, בכל הנוגע לדחיית מועדים בהליכי עיצומים, שתוקפה יהא עד ליום 30.6.2020. כלומר, ככל שמועד המפורט בהצעה יחול עד ליום זה – הוא יידחה בשלושה חודשים. 
———————-

​משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוסמך לקיים הליכי בירור וחקירה בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של ההוראות שבחוקי העבודה.

החוק להגברת האכיפה מסמיך את המשרד לנקוט בהליכים לאכיפה מינהלית, בנסיבות בהן קיים חשד להפרה של הוראות שבחוקי העבודה המפורטות בתוספת השניה​ לחוק להגברת האכיפה. זאת כנגד המעסיק, ובמקרים מסויימים נגד מנכ”ל של מעסיק שהוא תאגיד, נגד מזמין שירות. 

הליכי האכיפה המנהלית, שבחוק להגברת האכיפה הם: עיצום כספי​ והתראה מינהלית.

אכיפה פלילית

ההליך הפלילי נועד להביא לענישה של עברייני חוק ולהרתעה מפני ביצוע עבירות.

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוסמך לקיים חקירה, בנסיבות בהן קיים חשד לביצוע עבירה על הוראות חוקי העבודה שנקבעה לגביהן ענישה פלילית וכן להגיש, בהתאם לממצאי החקירה, כתב אישום פלילי כנגד החשוד בביצוע העבירה, כלומר: כנגד המעסיק ולגבי מעסיק שהוא התאגדות, גם כנגד נושאי משרה בתאגיד, כגון מנהלים. 

נאשם שבית משפט מצא כי יש להרשיעו בביצוע העבירה, צפוי לעונש של מאסר או קנס כספי בהתאם להוראות שנקבעו, בחוקי העבודה, לגבי אותה עבירה והוא נדרש לחתום על התחייבות כספית להימנע מביצוע עבירות. 

בית המשפט מוסמך, במקרים המתאימים, לחייב את הנאשם שהורשע בביצוע העבירה, בתשלום פיצוי לעובד שנגרם לו נזק כתוצאה מהפרת החוק. סכום הפיצוי נקבע לפי ערך הנזק או הסבל שנגרמו כתוצאה מהפרת החוק, בכפוף לסכום המירבי הקבוע בחוק העונשין. 

בחוקי העבודה קיימות הוראות חוק שהפרתן מהווה עבירה פלילית, כאשר לגבי חלק מהעבירות ניתן לנקוט גם באכיפה מינהלית. לפירוט העבירות בחוקי העבודה, שלגביהן ניתן לנקוט באכיפה פלילית בלבד, לחצו כאן

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים קבע נהלים והנחיות, בדבר עבירות על חוקי העבודה ונסיבות בהן יינקטו הליכים פליליים, או הליכים לאכיפה מינהלית. לפירוט בנושא מדיניות האכיפה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לחצו כאן​.

אכיפה באמצעות הסדרה של חוקי העבודה

בחוקי העבודה קיימות הוראות המתנות העסקה של עובדים, בקבלת רישיון או היתר ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כגון: ההיתר הנדרש לפי חוק עבודת נשים כתנאי לפיטורי עובדת בהיותה בהיריון, או ההיתר הנדרש לפי חוק עבודת נוער, כתנאי להעסקה בשעות הלילה.

הוראות אלה מסמיכות את משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, להסדיר חוקי עבודה שונים, במטרה להגן על ז​כויות העובדים ולמנוע הפרה נוספת של הזכויות. 

ההסדרה קיימת בחמישה תחומים: 

  • עבודת נוער
  • קבלני כוח אדם ושירותים
  •  פיטורים וצמצום משרה של נשים בהריון או נשים הנזקקות לטיפולי פוריות
  • לשכות פרטיות להשמת עובדים
  • עבודה בשעות נוספות וביום המנוחה השבועית

לדוגמא: היתר להעסקת עובדים בשעות לא שגרתיות מעבר למותר בחוק, ניתן רק לאחר שמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בוחן האם פעילות המעסיק אכן מצדיקה את הבקשה.

כמו כן, בנסיבות בהן מוגשת תלונה בעקבות פיטורים של עובדת בהיותה בהיריון, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים פונה תחילה למעסיק ומבהיר שהפיטורים בטלים, אם כי המעסיק זכאי להגיש בקשה לקבלת היתר לפטר את העובדת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה