יום רביעי, 24 בנובמבר 2021

קנס פלילי של 100,000 ₪ לחברה שסיפקה שירותי ניקיון ואבטחה ללא רישיון כחוק

בעקבות פעילות מינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה

חקירה מאומצת של האגף לאכיפה פלילית במינהל הסדרה ואכיפה הביאה להגשת כתב אישום, שבעקבותיו הורשעו חברת אבטחה ושמירה וכן מנהל החברה, בעיסוק כקבלן שירות לביצוע עבודות ניקיון ואבטחה ללא רישיון. זאת, בניגוד לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כח אדם.

על החברה נגזר קנס של 47,000 ₪, ועל מנהלה הוטל הקנס המקסימלי של נושא משרה בסך 50,000 ₪. בנוסף נדרש המנהל לחתום על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בהן הורשעו למשך 3 שנים. סכומי הקנס הגבוהים יכולים להעיד על התנהלותה הבלתי-חוקית של החברה; מדובר בחברה ש-3 פעמים סורבה על ידי מינהל הסדרה ואכיפה בקבלת רישיון, לאור אי עמידתה בתנאי סף.

על פי חוק העסקת עובדים ע”י קבלני כוח אדם, קבלן כוח אדם או קבלן המספק שירותי שמירה/ניקיון מחויב בקבלת רישיון ממינהל הסדרה ואכיפה. קבלת הרישיון מותנת בבדיקת הרקע ואופן ההתנהלות של החברה ומנהליה או העוסק המורשה ובהפקדת ערובה וכן מאפשרת למשרד לפקח על עבודת הקבלן, ובכך לשמור על עובדיו. החוק גם מאפשר למשרד להגן על העובדים במקרה שהחברה תכריז על חדלות פירעון, ולא תוכל לשלם את שכרם. בנוסף נקבע בחוק עונש פלילי הן על קבלן כוח אדם ו/או כל קבלן שירות המספק שירותים הקבועים בחוק ללא רישיון ובנוסף – על מזמין שירות, שהשתמש בשירותיו של קבלן הפועל ללא רישיון ועליו האחריות המשפטית לוודא שהקבלן נושא ברישיון על פי חוק. אחריות זו של מזמין השירות נועדה להוות דרך נוספת לשמירה על זכויות עובדים.

כבוד השופטת שגית דרוקר חידדה בגזר דינה: “חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כח אדם נועד למנוע ניצול עובדי הקבלן, להבטיח את זכויותיהם ורווחתם ולמנוע פגיעה חמורה בביטחון הסוציאלי של העובד, זאת לנוכח התופעה של העסקת עובדים במתכונת קבלנית אשר הפכה לרווחת במחוזותינו והצריכה הסדרה חקיקתית”.

מינהל הסדרה ואכיפה שב ומזהיר כי כנגד חברות שיפעלו ללא רישיון בניגוד לחוק יינקטו הליכים פליליים; רק לאחרונה הוגשו מספר כתבי אישום פליליים כנגד חברות שסיפקו שירותים בתחום הניקיון וכח אדם ללא שהיה בידן רישיון כחוק.

ראש אגף אכיפה פלילית במינהל הסדרה ואכיפה, איל אסף: “אחד היעדים של חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כח אדם הוא פיקוח על כך שעובדי הקבלן, הנמנים על השכבות המוחלשות, יקבלו את זכויות העבודה המגיעות להם על פי דיני העבודה. על חברות הקבלן להחזיק ברישיון כחוק, רישיון שמטרתו להביא, בין היתר, לפיקוח על תנאי העסקתם של העובדים. נמשיך לערוך אכיפה וכן ביקורות על העוסקים בתחום, וחברות ונושאי משרות בהן אשר אינם מחזיקים רישיון כנדרש בחוק חשופים הן להרשעות פליליות והן קנסות בסכומים משמעותיים”.

עו”ד איריס מעודה, אחראית על התביעה החיצונית: “מדיניות התביעה להוביל לענישה משמעותית וליצור גם הרתעה כלכלית שתכליתה להפוך את העבריינות בתחום זה לבלתי משתלמת. קיום הוראות החוק וקבלת הרישיון מאת השר, נועדו להגן על זכויות העובדים המועסקים ע”י קבלני שירות / קבלני כח אדם ויש בהם להוביל לשמירה על זכויות העובדים”.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה